Behöver du tillskott av B-vitamin?

Det finns åtta olika sorters B-vitamin. Alla har de olika funktioner, och också olika bristsymtom. För gravida, alkoholmissbrukare och veganer är det viktigt att ta B-vitamintillskott.

B-vitamin

De olika B-vitaminerna

B-vitamin är ett vattenlösligt vitamin. Förut trodde förut man att alla olika B-vitaminer var samma ämne, men det har nu visat sig vara åtta olika ämnen:

Tiamin (B1), Riboflavin (B2), Niacin (B3), Pantotensyra (B5), Pyridoxin (B6), Biotin (B7), Folsyra (B9) och Cyanokobalamin (B12). Eftersom de är så olika så har de olika funktioner i kroppen.

Generellt så finns B-vitamin med överallt i ämnesomsättningen. Men är också en viktig del av immunförsvaret och celldelningen.

B-vitamin finns bland annat i potatis, broccoli och spenat, linser, böner, nötter, ärtor, kikärtor, squash, fläsk, fisk och skaldjur, solrosfrön, avokado, ägg, mjölk och yoghurt.

Har du B-vitaminbrist?

För att säkert veta om du lider av B-vitaminbrist kan du ta ett blodprov hos en läkare. Några vanliga symptom är dock dålig balans, yrsel, domningar och väldig trötthet.

Blodbrist, anemi, är ett bristsymptom som är vanligt hos veganer som inte tar några B12-tillskott. Detta eftersom B12 finns i sådan mat som veganer har valt bort; kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg.

Nervsjukdomen beriberi är en riskfaktor för de som får i sig för lite tiatim (B1). Detta är dock väldigt ovanligt förutom hos alkoholister. Detta eftersom alkohol hindrar upptaget av tiatim.

Är du gravid ska du tänka på att äta tillräckligt med folsyra för att brist kan ge ryggmärgsskada på fostret. Kvinnor som planerar att bli eller är gravida rekommenderas ta 400 mikrogram folsyratillskott extra per dag fram till dess att du är i vecka 12.

Tillskott för riskgrupper

  • Lågenergiförbrukare: Multivitaminpreparat, där bland B-vitaminens olika ämnen.
  • Fertila kvinnor i samband med graviditet: Folsyra och B12.
  • Gravida kvinnor: Folsyra och Tiamin.
  • Idrottare: Multivitaminpreparat, där bland B-vitaminens olika ämnen.
  • Veganer: Behöver B12-tillskott.
  • Alkoholmissbrukare: Multivitaminpreparat. Bland B-vitaminerna främst tiamin.
  • Mag- och tarmsjuka: Behöver B12-tillskott.
  • Njursjuka: B-vitaminerna.

Om du inte tillhör någon av dessa grupper ska du inte behöva ta något tillskott. B-vitamin finns i de flesta livsmedel och om du äter en bra och varierad kost så får du i dig det du behöver.

Överintag av B-vitamin

Överintag av B-vitamin beror oftast på grund av kosttillskott. Överintaget åker ut med urinet men kan ge rastlöshet, sömnproblem och illamående som biverkning.

Riktigt höga doser av B-vitamin kan dock vara skadligt. B2 kan öka risker för magcancer, B3 har gett rapporter om hjärtrytmrubbningar och lågt blodtryck och B6 kan ge nervskador och stickningar i fötter och händer.

20

Andra läste också: